ریاضی زبان دقیقی برای اتفاقات دور و بر ماست. اگر درک درستی از ریاضی نداریم به خاطر اینه که نتونستیم مسائل دور و بر خودمان را با ریاضی به خوبی ارتباط بدیم.

وقتی یک جسم (مثلا کتری آب) را حرارت می دهید دمای آن به مرور زمان افزایش پیدا می کنه و وقتی منبع حرارتی را کنار می گذارید ( یا خاموش می کنید) دما  شروع می کنه به کم شدن تا وقتی به دمای اتاق برسه دما میشه تابعی از زمان. اگر زمان را با t  و دما را با f نشان بدیم f(t) بیانگر دمای آب در زمان t است.

خب می تونید مقدار های این تابع f را در زمان های مختلف t با یک دماسنج  اندازه بگیرید و در یک جدول یادداشت کنید و بعد یه نمودار تقریبی رسم کنید. حالا چطور بفهمیم معادله ریاضی دما بر حسب زمان چی هست راهکارهای خاص داره (درونیابی، رگرسیون، … )

اگر در بازار سرمایه، قیمت سهام یک شرکت f را در روزهای مختلف t بررسی کنید قیمت تابعی از زمانه

همه مفاهیم مرتبط با توابع را میشه با همین مثال ها بیان کرد و اون موقع می بینید که دیدگاه شما از ریاضیات به کلی تغییر می کنه.

این که بدونیم ریاضیات چه ابزارهایی در اختیار ما قرار میده برای طراحی بدنه خودرو، برای طراحی هندسی، برای پیش بینی وضعیت آب و هوا و … خیلی در یادگیری ما سرعت ایجاد می کنه و ما را علاقه مند می کنه.

ریاضیات را باید جور دیگری آموزش داد. جور دیگری بهش نگاه کرد. ریاضیات ابزار به درد به خوری هست که در جعبه ابزار همه مهندسان، طراحان، پزشکان و … باید باشه

راستی یک پزشک باید بتونه برای تشخیص دوز دارو روند تغییرات فشار خون، تغییرات پارامترهای مختلف بیماری، هورمونی و … را تحلیل بکنه نمودارها را رسم کنه سرعت تغییر را از شکل ها در بیاره از نرم افزارهای مربوطه استفاده کنه و …  نه اینکه حدسی و روی هوا دارو تجویز بکنه. البته تجویز حدسی و بدون حساب کتاب شاید باعث بشه مشتری ها دوستان همیشگی بمانند و پزشک مربوطه را ماه به ماه ببینند.

تکمیل خواهد شد…

درود بر شما

خوش باشید.