علوم کامپیوتر یک رشته کاملا جالب است. بسیاری از افراد با امید به اینکه بعدا برنامه نویس رایانه، هکر ، مدیر سیستم شوند یا سایر مشاغل پردرآمدی داشته باشند به  این رشته روی می آورند. هرچقدر که این رشته جالب به نظر می رسد ، ولی یک چیز وجود دارد که اکثر مردم آن را دوست ندارند: رابطه نزدیک بین علوم کامپیوتر و ریاضیات.

سالهاست که اهمیت ریاضیات در علوم کامپیوتر کاملاً بحث برانگیز است. برخی معتقدند که ریاضیات برای دانشجویان علوم کامپیوتر مهم است. دیگران آن را موضوعی می دانند که ارزش کمی در علوم رایانه دارد. خوب ، کدام یک راست می گوید؟ در این مقاله، ما قصد داریم اهمیت ریاضیات را در علوم کامپیوتر برجسته کنیم.

رابطه بین ریاضیات و علوم کامپیوتر

۱. ریاضیات ذاتا ماهیتی انتزاعی دارد
بیشتر مفاهیم ریاضیات به زبانی انتزاعی آموزش داده می شوند. از طرف دیگر، یکی از مباحثی که در علوم کامپیوتر به آن پرداخته می شود، مطالعه زبان های برنامه نویسی است. اکثر این زبان ها نیز ماهیت انتزاعی دارند. آنها با قواعد، فرآیندهای خوش تعریف، نمادها ، تک کلمات و … مشخص می شوند.

در صورت آشنایی خوبی با ریاضیات و با توجه به ماهیت انتزاعی ریاضیات ، هنگام یادگیری زبان های برنامه نویسی خیلی راحت تر خواهید بود. ریاضیات قبل از ارائه راه حل ، به دانش آموز مهارت خواندن ، درک و تجزیه و تحلیل مسئله را می دهد. همه این مهارت ها هنگام برنامه نویسی و به طور کلی علوم کامپیوتر حیاتی است.

۲. ریاضیات نحوه استفاده از الگوریتم ها را آموزش می دهد.

الگوریتم اصطلاحی است که معمولاً در زمینه علوم کامپیوتر و فناوری به طور کلی استفاده می شود. این مبنایی را فراهم می کند که براساس آن هر برنامه یا برنامه ای باید ایجاد و اجرا شود. در واقع هر معادله و روش حل یک الگوریتم است و آموزش الگوریتم ها در واقع از قبل در ریاضیات شروع شده است.

۳. ریاضیات به دانش آموزان مهارت تحلیل می دهد

کدنویسی یک فرآیند یک طرفه نیست. شما باید مرتباً برگردید تا آنچه را که نوشته اید بررسی کنید و صحت آن را ارزیابی کنید. این به این دلیل است که هنگام کدنویسی حتماً مرتکب یک یا چند اشتباه خواهید شد. توانایی این کار را در هنگام فراگیری ریاضیات کسب کرده اید. تجزیه و تحلیل کدها همانند تجزیه و تحلیل راهکارهای حل مسائل ریاضی است.

۴. علوم کامپیوتر ریاضیات زیادی دارد

جدا از مهارت های فوق، با مباحث زیادی از ریاضیات به کرات در علوم کامپیوتر روبرو خواهید شد. در اینجا شما نیاز به استفاده از دانش ریاضیات برای حل مسائل زندگی واقعی از طریق رایانه خواهید داشت. وای بر شما اگر هرگز کلاسهای ریاضی خود را جدی نگیرید.

به عنوان مثال ، معادلات و فرمول های ریاضی زیادی وجود دارد که برای طراحی برنامه ای برای کنترل اتومبیل خودران استفاده می شود. اگر در زمینه ریاضیات کاملاً سبز باشید (مبتدی باشید)، نوشتن چنین برنامه هایی بسیار دشوار خواهد بود.

۵- ریاضیات گسسته پیش زمینه علوم کامپیوتر است

این یک راز نیست که ریاضیات گسسته بنیادی محکم برای مطالعه برنامه نویسی و علوم کامپیوتر تشکیل می دهد. این برنامه شما را به دانش عمیقی در مورد الگوریتم ها ، محاسبات و پیچیدگی هایی که در برنامه نویسی استفاده خواهید کرد ، مجهز می کند. جبر بولی – موضوعی در ریاضیات گسسته در ایجاد توابع کنترل هنگام برنامه نویسی استفاده می شود. پس از تسلط بر این نظریه های ریاضی ، به راحتی می توانید آنها را در علوم کامپیوتر عملی کنید. نتیجه گیری غالباً ، اکثر مدارس و کالج ها ریاضیات را در علوم کامپیوتر جای می دهند. با این حال ، آنها به ندرت به دانش آموزان اطلاع می دهند که چرا این کار را می کنند. آنها فقط این کار را به عنوان یک روال اساسی انجام می دهند. این باعث می شود اکثر دانش آموزان احساس کوتاهی کنند.

کاملاً واضح است که نظریه های ریاضیات کاربردی هستند. می توان آنها را برای پیاده سازی جنبه های مختلف اصلی علوم کامپیوتر به کار برد. اگر قصد تحصیل در رشته علوم کامپیوتر را دارید شاید زمان آن فرا رسیده باشد که اشتیاق زیادی به ریاضیات در خودتان ایجاد کنید.

ترجمه از houseofbots

ریاضیات مدرن

تدریس ریاضیات کاربردی ۰۹۱۹۴۲۱۷۱۷۵ مدرس: دکترای ریاضیات کاربردی با سابقه بیش از ۵ سال تدریس دروس تخصصی ریاضیات در رشته های مختلف علوم و مهندسی